سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از قدر پرسیدند ، فرمود : ] راهى است تیره آن را مپیمایید و دریایى است ژرف بدان در میائید ، و راز خداست براى گشودنش خود را مفرسایید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

صفحات اختصاصی
 
امور مالی و شهریه آموزش و امتحانات تماس با دانشگاه پژوهش و فرهنگی اخبار دانشگاه چه خبر در شهر شهدای آغاجاری مسابقه فجر انقلاب تصاویرآغاجاری برنامه کلاسی 90-91 آبادانی روستاها - آب و خاک برنامه کلاسی 90-91 نرم افزار - فناوری اطلاعات برنامه کلاسی 90-91 مدیریت اجرایی - مهندسی صنایع برنامه کلاسی 90-91 حسابداری-بازرگانی-صنعتی برنامه کلاسی 90-91 مترجمی زبان انگلیسی برنامه دروس فارسی و زبان عمومی 90-91 نشریه انجمن علمی مهندسی نرم افزار دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور آغا نشریه انجمن علمی حسابداری دانشگاه پیام نور آغاجاری نشریه انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور آغا نشریه انجمن علمی مدیریت آب و خاک دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مدیریت آبادانی روستاها دانشگاه پی نشریه انجمن علمی مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور آغ نشریه انجمن علمی مترجمی زبان دانشگاه پیام نور آغاج نشریه انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه پیا برنامه کلاسی 90-91 رشته الهیات برنامه کلاسی 90-91 مدیریت اجرایی - مهندسی صنایع حذف و اضافه برنامه کلاسی استاد برومندزاده برنامه میانترم تعدادی از دروس تعیین شده
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :14
کل بازدید :135595
تعداد کل یاداشته ها : 62
103/2/10
1:29 ع
موسیقی

 

بسمه تعالی

 

نشریه انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور آغاجاری

سال اول - شماره اول ، مهر1390

آئینه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

نمونه اساسنامه و فعالیت های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث

آشنایی با اندیشمند قرآن پژوه

لطیفه های قرآنی

موقعیت شغلی رشته علوم قرآنی در ایران

شغل اولیه بعضی از افراد مشهور

خاطرات خلبان ایرانی در امریکا

تولید علم و جنبش نرم افزاری از دیدگاه مقام معظم رهبری

 

 

با سلام 

بی تردید امروزه یکی از مؤلفه های قدرت و اقتدار کشور پیشرفت های علمی آن می باشد. با استعانت به خداوند متعال و عنایت مقام معظم رهبری و فرمایشات اکید ایشان در خصوص حرکت براساس چشم انداز بیست ساله کشور عزیزمان و تأکید ایشان بر تولید علم ،مدیریت پژوهشی دانشگاه پیام نورواحد آغاجاری ازتوجه دانشجویان به این هدف مهم و اقدام برای تشکیل انجمن های علمی استقبال می کند. امید است انجمن های علمی در سایه لطف خداوند سبحان و عنایت امام زمان(عج) بتواند گامی مؤثر و هدفمند در استفاده بهینه از قابلیت های موجود در اعتلای علمی و پژوهشی کشور بردارند.

این شماره از نشریه به اهتمام عده ای از دانشجویان و با تلاش مدیریت پژوهشی دانشگاه آغاجاری تهیه شده که امیدواریم همه دانشجویان عزیز در این راستا همت کنند و هر چه سریع تر با انتخاب یک نفر بعنوان دبیر انجمن علمی نسبت به انسجام و هماهنگی در فعالیت های آتی بخصوص شماره دوم نشریه اقدام نمایند .

ضمنا شرح وظایف و ساختار سازمانی انجمن علمی را از دفتر فرهنگی (خانم همتیان) دریافت نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه باید دائم نردبان تعالى را طى کند و پیش برود.

 

بنده طرفدار دانشگاهى هستم که اصولى، اعتلاطلب، روبه مردم، فعّال و از لحاظ علمى و فکرى، پرنشاط باشد.

 

 

 

 

 

 

نمونه اساسنامه و فعالیت های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث

فصل اول:کلیات و اهداف

ماده1: انجمن علمی به منظور تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان و حمایت از فعالیت های جمعی و خود جوش آموزشی و پژوهشی در زمینه های مختلف الهیّات و معارف اسلامی و راهنمایی و مشارکت دانشجویان مستعد و توانمند در جهت بالندگی فرهنگی دانشگاه تشکیل می شود..

ماده2: موضوع فعالیت های انجمن در زمینه های علمی،فرهنگی،پژوهشی،قرآنی است.

ماده3: تشکیل نشریه و ایجاد نمایشگاه در زمینه های مختلف و تهیه و توزیع نمونه سئوالات،تشکیل کلاس های فوق برنامه و مطالعات گروهی برای تقویت دروس مشکل توسط دانشجویان

ماده 4: برگزاری اردوهای داخل و خارج استان با هماهنگی مسئولین دانشگاه

ماده 5: شناسایی دانشجویان فعّال و مستعد،فعال و نخبه برای فعّلیّت در انجمن

ماده6: سامان دهی و تنظیم نحوه انتخاب واحد دانشجویان رشته ی الهّبات و معارف اسلامی و سامان دهی کلاس های تشکیل شده.

ماده7: برگزاری سمینارها و همایش هایی در زمینه های مختلف با نظر سنجی از دانشجویان

فصل دوم: ارکان انجمن:

ماده12: ارکان اصلی عبارتند از: الف: مجمع عمومی ب: شورای مدیریت

الف: مجمع عمومی :مجمع عمومی از گردهمایی اعضای رسمی انجمن به صورت عادی و یا فوق العاده تشکیل می شود.

ماده13:وظایف و اختیارات مجتمع عمومی،عادی و فوق العاده

1-13: انتخاب و عزل اعضای شورای مدیریت

تبصره:  انتخاب و عزل شورای مدیریت در زمان انتخاب سالیانه انجام می گیرد.

2-13:تصویب انحلال انجمن با تقاضای کتبی و با داشتن حداقل دو سوم اعضای رسمی انجمن در جلسه شورای مجمع عمومی انجام می گیرد.

3-13: تصویب تغییر در اساسنامه با تقاضای کتبی و دارای حداقل دو سوم اعضای رسمی انجمن در جلسه ی شورای مدیریت انجام می گیرد.

 

4-13:  جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل دو نفر از شورای مدیریت به عنوان ناظر اداره می شود.

ب:شورای مدیریت

ماده14: شورای مدیریت انجمن مرکب از 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل می باشد که هر سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای رسمی انجمن در جلسه ی مجمع عمومی انتخاب می شوند.

1-14:شورای مدیریت موظف است حداکثر یکی هفته پس از پایان تصدی خود نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انتخاب شورای مدیریت جدید اقدام نماید.

ماده15:وظایف و اختیارات شورای مدیریت

1-15:اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه داخلی و اساسنامه کلی انجمن های علمی

2-15: برنامه ریزی برای فعالیت های اداری و سالانه انجمن

3-15: جذب دانشجویان علاقه مند و خلاق و ایجاد انگیزه و رغبت نسبت به فعالیت های علمی - پژوهشی در میان کلیه ی دانشجویان

4-15:برقراری ارتباط مستمر با انجمن های علمی مشابه در سایر دانشگاه ها

5-15:برنامه ریزی جهت اجرای طرح های پژوهشی و پیشنهادهای همکاری در اجرای طرح های پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها.

6-15: برگزاری انتخابات شورای مدیریت دوره بعد.

7-15: برگزاری جشنواره ها و کنفرانس ها و مسابقات علمی و آموزشی و آزمون های آمادگی برای ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی.

8-15: برنامه ریزی و سامان دهی بازدید های علمی و فرهنگی و ...کشور.

9-15:تولید و انتشار نشریه علمی،نرم افزارهای رایانه ای،فیلم های آموزشی و تشکیل کار گاه های تخصص به صورت مستقل و یا همکاری با سایر رشته ها و دانشگاه ها.

10-15: حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات انجمن و ارائه گزارش مالی انجمن هر 6 ماه یک بار به شورای دبیران.

ماده16: دبیر انجمن که از بین اعضای شورای مدیریت و با رأی اکثریت شورا انتخاب شده،موظف است به انجام موارد زیر می باشد

1-16:نظارت بر عملکرد انجمن

 

2-16:ایجاد هماهنگی بین ارکان انجمن و هدایت آن ها در مسیر اساسنامه داخلی و اساسنامه کلی انجمن.

3-16:جذب بودجه و تقسیم اعتبارات به ارکان.

اساسنامه داخلی انجمن علمی الهیّات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور

ماده1: انجمن علمی به منظور تقویت نشاط علمی در میان دانشجویان و حمایت از فعالیت های جمعی و خود جوش آموزشی و پژوهشی در زمینه های مختلف الهیّات و معارف اسلامی و راهنمایی و مشارکت دانشجویان مستعد و توانمند در جهت بالندگی فرهنگی دانشگاه تشکیل می شود..

ماده2: موضوع فعالیت های انجمن در زمینه های علمی،فرهنگی،پژوهشی،قرآنی، فقهی و کاربردی است..

ماده3: تشکیل نشریه و ایجاد نمایشگاه در زمینه های مختلف و تهیه و توزیع نمونه سئوالات،تشکیل کلاس های فوق برنامه و مطالعات گروهی برای تقویت دروس مشکل توسط دانشجویان

ماده 4 :برگزاری اردوهای داخل و خارج استان با هماهنگی مسئولین دانشگاه

ماده 5:شناسایی دانشجویان فعّال و مستعد،فعال و نخبه برای فعّلیّت در انجمن

ماده6:سامان دهی و تنظیم نحوه انتخاب واحد دانشجویان رشته ی الهّبات و معارف اسلامی و سامان دهی کلاس های تشکیل شده.

ماده7:برگزاری سمینارهای قرآنی و جلسات فقهی،حقوقی ،همایش های مربوط به حجاب،آزاد اندیشی در زمینه های مختلف با نظر سنجی از دانشجویان

ماده8: تشکیل مسابقات قرآنی و کتاب خوانی و مسابقاتی در سطح کشور توسط مسئولین در رشته های الهیات صورت می گیرد.

ماده9: تبلیغات و ثبت نام دانشجویان در زمینه ی اعتکاف.

ماده10: تشکیل مسابقات قرآنی ،کتاب خوانی،در سطح دانشگاه و کشوری

شورای مرکزی:

ماده13:این شورا وظیفه ی مدیریت،هدایت و وظایف اجرایی مجموعه را بر عهده دارد.

ماده13:تصمیم گیری طرح های مالی،فرهنگی،علمی-پژوهشی و تمامی کارها و مدیریت اجرایی آن ها بر عهده ی این شورا می باشد.

 

 

ماده16:تأیید کناره گیری تدریجی اعضای شورای مرکزی و انتصاب افراد جایگزین به جای عضو یا اعضای معزول یا مستعفی بر عهده ی این شورا می باشد.

ماده17:حداکثر مدت عضویت یک دانشجو در شورای مرکزی 2سال می باشد.

ماده18:این شورا موظف است حداکثر هر ماه برای پیگیری وظایف محوله بر مدیریت ها،جلسه ای تشکیل دهد.

ماده19:انتخاب دبیر مجموعه با رأی گیری مخفی و با اکثریت نسبی،وظیفه ی این شورا است.

ماده20:نصب و عزل و استعفای اعضای شورا بر عهده ی شورای مرکزی است.

ماده21:هریک از اعضای شورای مرکزی که مسئول یکی از مدیریت های اجرایی است در صورتی می تواند اعلام کناره گیری کند، که فرد جایگزین خود را به دبیر معرفی و تأیید کرده باشد.

فرهنگی

ماده40: امور فرهنگی به 3 قسمت تبلیغات،انتشارات و فوق برنامه تقسیم می شود.تبلیغات وظیفه اطلاع رسانی،انتشارات وظیفه ی جمع آوری اطلاعات و چاپ و نشر آن ها و سرپرستی نشریه را بر عهده دارد.فوق برنامه شامل کلاس ها ،سمینارها و همایش و مسابقاتی ،اردوهای داخل و خارج با هماهنگی دبیر و روابط عمومی را بر عهده دارد.

علمی - پژوهشی

ماده41: علمی پژوهشی شامل 6 قسمت می باشد.اجتماعی  و سیاسی که شامل تمامی گرایش های الهیات است.فقهی و حقوقی که شامل گرایش فقه و مبانی حقوق می باشد.احکام شامل قرآن و حدیث و فقه و مبانی است.اسلام و قرآن در گرایش قرآن و حدیث ،ادیان شامل گرایش ادیان و عرفان است. تمامی این گرایشات در زمینه های محوله فعالیت و اطلاع رسانی می نمایند.

امور مالی

ماده42:امور مالی تمامی هزینه های انجمن و بودجه داده شده از دانشگاه را در بین بخش های مربوطه هزینه نموده و امور حسابداری را انجام می دهد.

امور کامپیوتری

ماده 43: امور کامپیوتری و وبلاگ  را انجام می دهد.

 

 

 

انس با نهج البلاغه و کلمات امیرالمومنین در جلسات دانشجویی

شما عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلى بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلى قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه انس پیدا کنید. اگر خداى متعال توفیق داد و یک قدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه‌ى سجادیه - که على‌الظاهر فقط کتاب دعاست؛ اما آن هم مثل نهج‌البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنماى زندگى سعادتمندانه‌ى انسان است - انس بگیرید.                     

حضرت آیت الله خامنه ای

آشنایی با اندیشمند قرآن پژوه                                            

 بهاالدین خرمشاهی در سال ۱۳۲۴ ن در قزوین به دنیا آمد. او در زمینه ادبیات فارسی و علوم تربیتی به تحصیل پرداخت و سرانجام در با اخذ کارشناسی ارشد کتابداری فارغ التحصیل شد. استاد بهاالدین خرمشاهی فعالیت علمی و فرهنگی خود را از سال ۱۳۵۱ به عنوان عضو گروه علمی مرکز خدمات کتابداری و کتابخانه ملی آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۳ در این مرکز مشغول به کار بود. پس از آن ، از سال ۱۳۶۳ به عضویت انجمن فلسفه وابسته به موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی درآمد. استاد خرمشاهی بعد از فارغ التحصیل شدن بیشتر وقت خود را در زمینه قرآن پژوهی و حافظ پژوهی مصروف داشت.

خرمشاهی پس از طی دوران طفولیت ، نزد پدرش تحصیلات خود را آغاز کرد. با طی نمودن مقطع متوسطه در زادگاه خود ، به دانشگاه راه یافت و در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت. اما پس از مدتی از این رشته انصراف داد و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران مشغول تحصیل شد و در سال ۱۳۴۷ دوره لیسانس را به پایان رساند. او در سال ۱۳۵۲از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران ، با درجه فوق لیسانس در رشته کتابداری فارغ التحصیل گردید. خرمشاهی پس از اتمام دوره تحصیلات متوسطه ، وارد دانشگاه شد و در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت ، اما پس از مدتی تحصیلات خود را ناتمام نهاد و در رشته ادبیات و علوم انسانی به تحصیل پرداخت.

خرمشاهی ابتدا نزد پدر خود میرزا ابوالقاسم که از رجال علم و دانش بود به تحصیل پرداخت. سپس از محضر درس استادانی چون: آیت الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانی ، جعفر شهیدی ، دکتر مهدی محقق ، دکتر خانلری و دکتر صفا بهره مند شد.

استاد خرمشاهی علاوه بر همکاری با کتابخانه ملی ، از سال ۱۳۶۳ به عضویت انجمن فلسفه وابسته به موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی درآمد.

استاد بهاالدین خرمشاهی فعالیت علمی و فرهنگی خود را از سال ۱۳۵۱ به عنوان عضو گروه علمی مرکز خدمات کتابداری و کتابخانه ملی آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۳ در این مرکز مشغول به کار بود.

 

 

استاد خرمشاهی بعد از فارغ التحصیل شدن بیشتر وقت خود را در قرآن پژوهی و حافظ پژوهی مصروف داشت. از این محقق شش اثر قرآنی تا به حال به جامعه فرهنگی و قرآنی عرضه شده است. وی در حافظ پژوهی و غیر آن دارای

 

تالیفاتی است. کتابهای او در زمینه های مختلف اعم از تصحیح ، ترجمه و تالیف به پنجاه مورد بالغ می گردد. همچنین بیش از پانصد مقاله علمی به یادگار گذاشته است.

زن مسلمان باید مدیر برتر قرآنی در جامعه اسلامی باشد

 رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس بر ضرورت تعالی فعالیتهای قرآنی بانوان مسلمان تاکیدکرد و زن مسلمان را شایسته مدیریت برتر قرآنی دانست.دکتر لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه سومین همایش سراسری انجمن قرآنی بانوان گفت: زنان مسلمان باید خود را بشناسند و پایبند ارزش ها و آیات قرآن باشند که در این صورت اجرشان مضاعف می شود.
وی با اشاره به اینکه زن مسلمان باید یک مدیر برتر قرآنی باشد، اظهارکرد: خانه داری، همسرداری، تربیت فرزند و پیگیری تعلیمات دینی از مسئولیت های یک زن مسلمان به شمار می رود و زن به خاطر خداوند متعال همه زحمت ها را تحمل می کند.
رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به حسنین مبنی بر عدم شرکت در مجالس تجملی و اشرافی افزود: امام می فرمایند "من به عنوان امام شما از دنیایتان به دو جامه کهنه و از غذای شما به قرصی نان بسنده کردم، اما شما نمی توانید مانند من باشید، پس فاصله را کم کنید و با عفت، پاکدامنی، ورع و تلاش پیگیر من را کمک و یاری دهید."
افتخاری یکی از وظایف زنان مسلمان را شناسایی شبهات روز عنوان کرد و ادامه داد: نیاز نخست برای یک انجمن آن است که ابتدا خود را بشناسید و قلب هایمان را وسیع کنیم و با سعه صدر برخورد نماییم.
وی با اشاره به منویات رهبر فرزانه انقلاب اظهارداشت: در بحث انس و تدبر در قرآن خوب نیست افرادی را در میان مردم با نقش های کشوری و ملی و منطقه ای ببینیم که انس با قرآن نداشته باشند و معنای آیات را درک نکنند. چقدر خوب بود که افراد آیات قرآن را به صورت کاربردی به کار ببرند.
وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم بانوان ما محور شوند و اگر احساس می کنند که بهتر از آقایان می توانند عمل کنند، وارد صحنه شوند و حتی برای نمایندگی مجلس خود را کاندید کنند.
رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در پی ساماندهی فعالیت های قرآنی باشیم که همانطور که کشورهای دیگر با طرح فراکسیون قرآن و عترت مجلس ما ابراز رضایت کردند، می توانیم به پیشرفت های دیگری نیز دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه زن مسلمان می تواند حجاب داشته باشد و در لوای حجاب کارهای مهمی را انجام دهد، بیان داشت: در حال حاضر کتاب "بررسی روش تفسیری اهل بیت(ع) و کتاب "تفسیر سوره نور" در حال بررسی و چاپ است.

 

 

 

 

لطیفه های قرآنی

شیطان می آید

روزی ابوحنیفه با اصحاب خود در مجلسی نشسته بود که مومن طاق،شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام

از دور پیدا شدو به طرف آنها متوجه گردید. وقتی نگاه ابوحنیفه به او افتاد از روی دشمنی به اصحاب خود گفت:

قد جاءکم الشیطان:شیطان به سوی شما آمد.

وقتی مومن طاق این سخن را شنید و نزدیک آمد این آیه را خواند:

...انا ارسلنا الشیطان علی الکافرین تؤزهم ازّا:ما شیاطین را به سوی کافران فرستادیم تا آنان را شدیدا تحریک کنند.

آرزوی کافر

قطب الدین علامه شیرازی،به فضل و کمال و ظرافت مشهور و میان او و شیخ اجلّ سعدی مُطایَبه و شوخی معمول

بود. یکی از اتابکان شیراز ساختن مسجدی را شروع کرد.خود او هم دست به کار شد و مردم نیز برای خشنودی او

سر کار حاظر می شدند.

سعدی و قطب الدین هم گاهی در آنجا حضور می یافتند. اتابک علاوه بر حسن و جمال ذاتی هنوز موهای صورتش نرسته بود.

روزی هنگام نصب خشتی مقداری گِل بر صورت اتابک افتاد،قطب الدین این آیه را خواند:

یا لیتنی کنت ترابا:ای کاش، خاک بودم.

اتابک نفهمید که وی چه گفت:از شیخ سعدی پرسید:قطب چه گفت؟

سعدی گفت:  یقول الکافر یا لیتنی کنت ترابا:کافر میگوید:ای کاش خاک بودم.

آیه ای مناسب با سنگ قبر

سلطان محمود غزنوی،برای خود قبری ساختو به یکی از نوکران گفت:

آیه ای مناسب پیدا کن تا بر روی سنگ قبر حکّ کنیم. نوکر گفت:

قربان! بنویسید:    هذه جهنم التی کنتم توعدون:این همان دوزخی است که به شما وعده داده می شد.

این گور تو چنان که رسول خدای گفت                    یا روضه ی بهشت است یا کَنده سعیر

 

 

 

موقعیت شغلی در ایران


فارغ التحصیلان گرایش علوم قرآن و حدیث مثل فارغ التحصیلان سایر رشته ها با مشکل بازار کار روبرو هستند اما با این وجود یک فارغ التحصیل توانمند می تواند در مراکز پژوهشی مثل دائره المعارف ها و پژوهشگاه علوم انسانی یا مراکز آموزشی فعالیت کند.

توانایی‌های‌ لازم‌ :

عربی و علوم معارف اسلامی در این رشته اهمیت ویژه‌ای دارد و دانشجویان باید در این دروس توانمند و کارآمد باشند. همچنین لازم است به مطالعه و تحقیق علاقه‌مند بوده و مشتاق فهم دین و فهم اسلام باشند. رشته‌ علوم‌ حدیث‌ از جمله‌ رشته‌هایی‌ است‌ که‌ در آزمون‌ سراسری‌ از بین‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ دانشجو می‌پذیرد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

 

فارغ‌التحصیل‌ رشته‌ علوم‌ حدیث‌ می‌تواند به‌ عنوان‌ کارشناس‌ علوم‌ اسلامی‌ در دوایر دولتی‌ مشغول‌ به‌ کار شود و چون‌ به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز مسلط‌ است‌، می‌تواند به‌ عنوان‌ رایزن‌ فرهنگی‌ ایران‌ در کشورهای‌ دیگر، مبلغ‌ اسلام‌ و اصول‌ اسلامی‌ گردد و در صورت‌ ادامه‌ تحصیل‌ و کسب‌ مدارج‌ بالاتر به‌ عنوان‌ استاد در دانشگاه‌های‌ داخل‌ یا خارج‌ از کشور فعالیت‌ نماید، چون‌ در حال‌ حاضر بعضی‌ از دانشگاه‌های‌ خارج‌ از کشور مثل‌ دانشگاه‌ اردن‌ یا لبنان‌ علاقه‌مند به‌ جذب‌ متخصص‌ علوم‌ حدیث‌ شیعه‌ از کشور ایران‌ هستند. همچنین‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند در آموزش‌ و پرورش‌ به‌ عنوان‌ دبیر دینی‌، مربی‌ قرآن‌ یا مربی‌ امور تربیتی‌ فعالیت‌ نماید.

زمینه های تبحر فارغ التحصیلان
با فراگیری تخصصی رشته علوم قرآن دانشجو نه تنها دید کلی نسبت به قرآن به دست می آورد و می‌تواند رویکرد قرآن به انسان ، جامعه ، تاریخ ، طبیعت و هستی را بداند و زندگی خویش را بر اساس این رویکرد نورانی تعریف کند بلکه قدرت تفسیر موضوعات قرآنی را نیز به دست می آورد و می تواند ابعاد بی نهایت قرآن را در حد توان خویش فهمیده و در کرانه بی نهایت حیات بشری ساری و جاری کند.

کیفیت ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در رشته علوم قرآن تا مقطع دکتری در دانشگاههای داخل وجود دارد که از آن جمله دانشگاه تهران ، تربیت مدرس و غیره را می توان نام برد. با عنایت به اشتراکات دروس این رشته امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان در حوزه های علمیه نیز وجود دارد.

 

 

 

 

چشم انداز و آتیه شغلی فارغ التحصیلان
با وجود پیدایش مراکز تحقیقی متعدد در ایران در سالیان بعد از انقلاب اسلامی ، نیاز مبرم به کارشناسان علوم قرآنی محسوس است و قابلیت جذب فارغ التحصیلان در این مراکز کاملا مهیاست . البته مراکز آموزشی و پرورشی به فارغ التحصیلان این رشته به عنوان دبیر دینی ، عربی و دروس معارف اسلامی نیاز روز افزونی دارد و در صورت ارتقاء ، در

مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها امکان جذب وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته با توجه به تسلط به زبان عربی و انگلیسی در مراکز تحقیقی و فرهنگی داخل و خارج کشور فرصت شغلی بالایی دارند.

 توانایی های لازم:
هر دانشجوی رشته الهیات و معارف اسلامی باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه مند باشد چرا که برای ورود به وادی قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفی اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی آشنایی با عربی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

حکایت جالب     

روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی.

اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!

دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی

و سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی

پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟

لقمان جواب داد: اگر کمی دیر تر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.

اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهنرین خوابگاه جهان است.

و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای می گیری و آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست

 

 

 

 

 

 

شغل اولیه بعضی از افراد مشهور

نادر شاه افشار --- پوستین دوز

آبراهام لینکلن رئیس جمهور آمریکا --- هیزم شکن

 

موسولینی رهبر ایتالیا --- روزنامه نگار

 

آلبر کامو نویسنده فرانسوی --- معلم

 

ژرژ پومپیدو رئیس جمهور فرانسه --- کارمند بانک

 

محمدعلی جناح رئیس جمهور پاکستان --- وکیل داد گستری

 

والت دیسنی مبتکر کارتن --- پادو

 

یعقوب لیث صفاری --- مسگر

 

هیتلر پیشوای آلمان --- نقاش ساختمان

 

سون یات سن رهبر چین --- معلم

 

ارسکین کالدول نویسنده آمریکایی --- فوتبالیست

 

جورج واشنگتن رهبر آمریکا --- زارع

 

جک لندن نویسنده انگلیسی --- ملاح کشتی

 

ژاندارک قهرملن ملی فرانسه --- چوپان

 

لویی آمسترانگ سلطان جاز آمریکا --- واکسی

 

خروچف رهبر شوروی --- معدنچی

 

بیل گیتس --- پادو

 

بیل موری کمدین امریکایی --- دست فروش

سیلوستر استالونه ( راکی) --- جاروکش قفس شیرها

 

خاطراتی از خلبان ایرانی در امریکا

 

پوز یانکی را به خاک بمال عباس!
چند روزی بود که به همراه عباس از پایگاه لکلند واقع در شهر سن آنتونیوتکزاس فارغ التحصیل شده و برای پرواز با هواپیمای آموزشی T-41 به پایگاه ریس در شمال تکزاس آمده بودیم. در ورزشهای روزانه، می بایست ابتدا جلیقه هایی را با وزن نسبتاً زیادی به تن می کردیم و چندین دور با همان جلیقه ها به دور محوطه و یا پادگان می دویدیم. این کار جزء ورزشهای اجباری بود که زیر نظر یک درجه دار آمریکایی انجام می شد. پس از پایان این مرحله، دانشجویان می توانستند ورزش دلخواه خودشان را انتخاب کنند و عباس که والیبالیست خوبی بود با تعدادی از بچّه های ایرانی یک تیم والیبال تشکیل داده بودند. آن روزها بیشترین سرگرمی ما بازی والیبال بود.
باید بگویم که آمریکاییان در سالهای حدود 1349 (1970 میلادی) تقریباً با بازی والیبال بیگانه بودند و هنگام بازی مقررات آن را رعایت نمی کردند؛ به همین خاطر یک روز هنگامی که با چند نفر از دانشجویان آمریکایی مشغول بازی بودیم.، آبشارهای بی مورد و پاسهای بی موقع آنها همه ما را کلافه کرده بود. عباس به یکی از آنها یادآوری کرد که اگر می خواهید والیبال بازی کنید باید مقررات آن را رعایت کنید. یکی از دانشجویان آمریکایی از این سخن عباس آزرده خاطر شد و در حالی که بر خود می بالید با بی ادبی گفت: توی شترسوار می خواهی به ما والیبال یاد بدهی؟
او به عباس جسارت کرده بود؛ به همین خاطر دیگران خواستند تا پاسخ او را بدهند؛ ولی عباس مانع شد و روی به آن دانشجوی آمریکایی کرد و با متانت گفت: من حاضرم با شما مسابقه بدهم. من یک نفر در یک طرف زمین و شما هر چند نفر که می خواهید در طرف مقابل.
دانشجوی آمریکایی که از پیشنهاد عباس به خشم آمده بود، به ناچار پذیرفت.
دانشجویان آمریکایی می پنداشتند که هر چه تعداد نفراتشان بیشتر باشد، بهتر می توانند توپ را بگیرند؛ به همین خاطر در طرف مقابل عباس ده نفر قرار گرفتند. عباس نیز با لبخندی که همیشه بر لب داشت در طرف دیگر زمین محکم و با صلابت ایستاد.
بازی شروع شد. سرنوشت این بازی برای تمام بچه های ایرانی مهم بود؛ از این رو دانشجویان ایرانی عباس را تشویق می کردند و آمریکایی ها هم طرف خودشان را؛ ولی عباس با مهارتی که داشت پی در پی توپ ها را در زمین طرف مقابل می خواباند. آمریکایی ها در مانده شده بودند و نمی دانستند که چه بکنند. در حین برگزاری مسابقه، سر و صدایی که دانشجویان برپا کرده بودند کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه را متوجه بازی کرده بود و در نتیجه او نیز به زمین مسابقه آمد. در طول بازی از نگاه کلنل پیدا بود که مهارت، خونسردی و تکنیک عباس را زیر نظر دارد.
سرانجام در میان ناباوری آمریکایی ها، مسابقه با پیروزی عباس به پایان رسید. در این لحظه فرمانده پایگاه، که گویا از بازی خوب عباس تحت تأثیر قرار گرفته بود و شادمان به نظر می آمد، از عباس خواست تا در فرصتی مناسب به دفتر کارش برود.
چند روز بعد عباس از طرف فرمانده پایگاه به عنوان کاپیتان تیم والیبال پایگاه «ریس» انتخاب شد. با مسابقاتی که تیم والیبال پایگاه با چند تیم از شهر «لاواک» برگزار کرد، تیم والیبال پایگاه به مقام اول دست یافت و عباس به عنوان یک کاپیتان خوب و شایسته مورد علاقه فراوان کلنل «باکستر» قرار گرفته بود و بارها شنیدم که او عباس را «پسرم» صدا می کرد. (راوی: امیر خلبان روح الدین ابوطالبی)

پپسی نخور
در طول مدتی که من با عباس در آمریکا هم اتاق بودم، همه تفریح عباس در آمریکا در سه چیز خلاصه می شد : ورزش، عکاسی، و دیدن مناظر طبیعی. او همیشه روزانه دو وعده غذا می خورد ، صبحانه و شام.
هیچ وقت ندیدم که ظهرها ناهار بخورد . من فکر کنم عباس از این عمل ، دو هدف را دنبال می کرد ؛ یکی خودسازی و تزکیه نفس و دیگری صرفه جویی در مخارج و فرستادن پول برای دوستانش که بیشتر در جاهای دوردست کشور بودند. بعضی وقت ها عباس همراه شام، نوشابه می خورد ؛ اما نه نوشابه هایی مثل پپسی و .... که در آن زمان موجود بود ؛ بلکه او همیشه فانتای پرتقالی می خورد. چند بار به او گفتم که برای من پپسی بگیرد ، ولی دوباره می دیدم که فانتا خریده است .
یک بار به او اعتراض کردم که چرا پپسی نمی خری ؟ مگر چه فرقی می کند و از نظر قیمت که با فانتا تفاوتی ندارد ،آرام و متین گفت :« حالا نمی شود شما فانا بخورید؟»
گفتم:« خب ، عباس جان برای چه ؟» سرانجام با اصرار من آهسته گفت :« کارخانه پپسی متعلق اسرائیلی هاست ؛ به همین خاطر مراجع تقلید مصرف آن را تحریم کرده اند .»
به او خیره شدم و دانستم که او تا چه حد از شعور سیاسی بالایی برخوردار است و در دل به عمق نگرش او به مسایل ، آفرین گفتم . (راوی: خلبان آزاده امیر اکبر صیادبورانی)


حکایت آن نخ

مدت زمانی که عباس در «ریس» حضور داشت با علاقه فراوانی دوست یابی می کرد ، آنها را با معارف اسلامی آشنا می نمود و می کوشید تا در غربت از انحرافشان جلوگیری کند .   
به یاد دارم که در ان سال ، به علت تراکم بیش از حد دانشجویان اعزامی از کشورهای مختلف ، اتاق هایی با مساحت تقریبی سی متر را به دو نفر اختصاص داده بودند . همسویی نظرات و تنهایی ، از علت های نزدیکی من با عباس بود ؛ به همین خاطر بیشتر وقت ها با او بودم.  
یک روز هنگامی که برای مطالعه و تمرین درس ها به اتاق عباس رفتم ، در کمال شگفتی «نخی» را دیدم که به دو طرف دیوار نصب شده و مساحت اتاق را به دو نیم تقسیم کرده بود . نخ در ارتفاع متوسط بود ، به طوری که مجبور به خم شدن و گذر از نخ شدم . به شوخی گفتم : «عباس ! این چیه! چرا بند رخت را در اتاقت بسته ای؟»           
او پرسش مرا با تعارف میوه، که همیشه در اتاقش برای میهمانان نگه می داشت ، بی پاسخ گذاشت.
بعدها دریافتم که هم اتاقی عباس جوانی بی بند وبار است و در طرف دیگر اتاق ، دقیقاً رو به روی عباس ، تعدادی عکس از هنرپیشه های زن و مرد آمریکایی چسبانده و چند نمونه از مشروبات خارجی را بر روی میزش قرار داده است .
با پرسش های پی در پی من، عباس توضیح داد که با هم اتاقی اش به توافق رسیده و از او خواهش کرده چون او مشروب می خورد لطفاً به این سوی خط نیاید؛ بدین ترتیب یک سوی اتاق متعلق به عباس بود و طرف دیگر به هم اتاقی اش اختصاص داشت و آن نخ هم مرز بین آن دو بود . روزها از پس یکدیگر می گذشت و من هفته ای یکی ، دو بار به اتاق عباس می رفتم و در همان محدوده او به تمرین درس های پروازی مشغول می شدم و هر روز می دیدم که به تدریج نخ به قسمت بالاتر دیوار نصب می شود؛ به طوری که دیگر به راحتی از زیر آن عبور می کردم .       
یک روز که به اتاق عباس رفتم او خوشحال و شادمان بود و دریافتم که اثری از نخ نیست . علت را جویا شدم . عباس به سمت دیگر اتاق اشاره کرد. من با کمال شگفتی دیدم که عکس های هنر پیشه ها از دیوار برداشته شده بود و از بطری های مشروبات خارجی هم اثری نبود. عباس گفت : دیگر احتیاجی به نخ نیست ؛ چون دوستمان با ما یکی شده. (راوی: امیر خلبان روح الدین ابوطالبی)  


بدو تا شیطان را جابگذاری!     
در دوران تحصیل در آمریکا، روزی در بولتن خبری پایگاه «ریس» که هر هفته منتشر می شد، مطلبی نوشته شده بود

 

که توجه همه را به خود جلب کرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت 2 بعد از نیمه شب می دود تا شیطان را از خودش دور کند. 
من و بابایی هم اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم. او گفت: ـچند شب پیش بی خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع کردم به دویدن. از قضا کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه بر می گشتند. آنها با دیدن من شگفت زده شدند. کلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد. نزد او رفتم. او گفت: در این وقت شب برای چه می دوی؟ گفتم: خوابم نمی آمد خواستم کمی ورزش کنم تا خسته شوم. گویا توضیح من برای کلنل قانع کننده نبود. او اصرار کرد تا واقعیت را برایش بگویم. به او گفتم: مسایلی در اطراف من می گذرد که گاهی موجب می شود شیطان با وسوسه هایش مرا به گناه بکشاند و در دین ما توصیه شده که در چنین موقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم.           
آن دو با شنیدن حرف من، تا دقایقی می خندیدند، زیرا با ذهنیتی که نسبت به مسایل جنسی داشتند نمی توانستند رفتار مرا درک کنند.»       
(راوی: امیر اکبر صیاد بورانی)          

عیدی سربازان
پنج یا شش روز به عید سال 1361 مانده بود . ساعت ده شب عباس به منزل ما آمد و مقداری طلا که شامل یک سینه ریز و تعدادی دستبند بود به من داد و گفت :« فردا به پول نیاز دارم ، اینها را بفروش»       
گفتم :« اگر پول نیاز دارید ، بگویید تا از جایی تهیه کنم »          
او در پاسخ گفت :« تو نگران این موضوع نباش . من قبلاً اینها را خریده ام و فعلاً نیازی به آنها نیست . در ضمن با خانواده ام هم صحبت کرده ام .»        
من فردای آن روز به اصفهان رفتم . آنها را فروختم و برگشتم . بعدازظهر با ایشان تماس گرفتم و گفتم که کار انجام شد . او گفت که شب می آید و پول ها را می گیرد . عباس شب به منزل ما آمد و از من خواست تا برویم بیرون و کمی قدم بزنیم . من پول ها را با خود برداشتم و رفتیم بیرون . کمی که از منزل دور شدیم گفت :وضع مناسب نیست قیمت اجناس بالا رفت و حقوق کارمندان و کارگران پایین است و درآمدشان با خرجشان نمی خواند و.....
او حدود نیم ساعت صحبت کرد . آنگاه رو به من کرد و گفت:« شما کارمندها عیالوار هستید . خرجتان زیاد است ومن نمی دانم باید چه کار کنم » بعد از من پرسید :« این بسته اسکناس ها چقدری است ؟» گفتم: صد تومانی و پنجاه تومانی. پول ها را از من گرفت و بدون اینکه بشمارد ، بسته پول ها را باز کرد و از میان آنها یک بسته اسکناس پنجاه تومانی درآورد و به من داد و گفت :«این هم برای شما و خانواده ات . برو شب عیدی چیزی برایشان بخر.»
ابتدا قبول نکردم . بعد چون دیدم ناراحت شد ، پول را گرفتم و پس از خداحافظی ، خوشحال به خانه برگشتم .بعدها از یکی از دوستان شنیدم که همان شب پول ها را بین سربازان متأهل ، که قرار بود فردا برای مرخصی عید نزد زن و فرزندانشان بروند تقسیم کرده است .(راوی: سید جلیل مسعودیان)         
دست خدا و سر عباس  
عباس نمازش را بسیار با آرامش و خشوع می خواند. در بعضی وقتها که فراغت بیشتری داشت آیه «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را هفت بار با چشمانی اشکبار تکرار می کرد.        
به یاد دارم از سن هشت سالگی روزه اش را به طور کامل می گرفت. او به قدری نسبت به ماه رمضان مقیّد و حساس

 

بود که مسافرتها و مأموریتهایش را به گونه ای تنظیم می کرد تا کوچکترین لطمه ای به روزه اش وارد نشود. او همیشه نمازش را در اول وقت می خواند و ما را نیز به نماز اول وقت تشویق می کرد.
فراموش نمی کنم، آخرین بار که به خانه ما آمد، سخنانش دلنشین تر از روزهای قبل بود. از گفته های او در آن روز یکی این بود که: وقتی اذان صبح می شود، پس از اینکه وضو گرفتی، به طرف قبله بایست و بگو ای خدا! این دستت را بروی سر من بگذار و تا صبح فردا برندار.           
به شوخی دلیل این کار را از او پرسیدم. او در پاسخ چنین گفت: اگر دست خدا روی سرمان باشد، شیطان هرگز نمی تواند ما را فریب دهد.     
از آن روز تا به حال این گفته عباس بی اختیار در گوش من تکرار می شود. (راوی: اقدس بابایی)

دیدار در عرفات

 

سال 1366 که به مکه مشرف شدم ،‌عضو کاروانی بودم که قرار بود خلبان عباس بابایی هم با آن کاروان اعزام شود ؛ ولی ایشان نیامدند و شنیدم که به همسرشان گفته        بودند:
« بودن من در جبهه ثوابش از حج بیشتر است »
در صحرای عرفات وقتی روحانی کاروان مشغول خواندن دعای روز عرفه بود و حجاج می‌گریستند ، من یک لحظه نگاهم به گوشه سمت راست چادر محل استقرارمان افتاد . ناگهان دیدم بابایی که با لباس احرام در حال گریستن است . ازخود پرسیدم که ایشان کی تشریف آورده‌اند ؟! کی محرم شده‌اند و خودشان را به عرفات رسانده‌اند . در این فکر بودم که نکند اشتباه کرده باشم . خواستم مطمئن شوم .        دوباره نگاهم را به همان گوشه چادر انداختم تا ایشان را ببینم ولی این بار جای او را خالی دیدم .    
این موضوع را به هیچ کس نگفتم ؛ چون می‌پنداشتم اشتباه کرده‌ام .        
وقتی مناسک در عرفات و منا تمام شد و به مکه برگشتم ، از شهادت تیمسار بابایی با خبر شدم .در روز سوم شهادت ایشان ، در کاروان ما مجلس بزرگداشتی بر پا شد و در آنجا از زبان روحانی کاروان شنیدم که غیر از من تیمسار دادپی هم بابایی را درمکه دیده بود . همه دریافتیم که رتبه و مقام شهید بابایی باعث شده بود تا خداوند فرشته‌ای را به شکل آن شهید ، مأمور کند تا به نیابت از او مناسک حج را به جا آورد .           
در 15/5/1366 در حالی که قرار بود به همراه همسرش در مراسم حج حضور داشته باشد در سن 37سالگی در حین یک عملیات برون مرزی به شهادت رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید علم و جنبش نرم افزاری از دیدگاه مقام معظم رهبری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علم، وسیله اقتدار در دنیای امروز است، باید علم را به دست آوریم

ما در همه ی امور احتیاج داریم که ارتقاء علمی پیدا کنیم؛ باید ارتقاء علمی پیدا کنیم. اگر ما ارتقاء علمی در جامعه پیدا نکردیم، بلاشک فردای کشور دچار مشکلات بزرگی است. بدیهی است آنچه را که دنیای مادی به دست آورده است، به کمک علم به دست آورده است.

رسیدن به اهداف بزرگ، جز با کسب علم امکان پذیر نیست 
باید تولید علم در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، به صورت امری مقدس و عبادت تلقی شود
تولید علم یعنی رفتن از راه هایی که به نظر، راه های نارفته است. البته این به آن معنا نیست که ما راه هایی را که دیگران رفته اند، نرویم و به تجربه های دیگران بی اعتنایی کنیم؛ بلکه به این معنا است که به فکر باشیم. در این دنیای عظیم و در این طبیعت بزرگ، ناشناخته های فراوانی وجود دارد که دانش پیشرفته ی امروز هنوز به آن ها دست نیافته است. ناشناخته ها بسیار فراوان است و به گمان زیاد به مراتب بیشتر از چیزهایی است که بشر تاکنون به آن ها دست یافته است. باید دقت کنیم، فکر کنیم و به دنبال کشف ناشناخته ها باشیم. باید همان استعدادی را که گفته شد و بنده هم می دانم مغز و فکر ایرانی آن را دارد، به کار بیندازیم. راه های میان بر را پیدا کنیم و از بدعت و نوآوری در وادی علم، بیمناک نباشیم. این حرکت باید در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی ما به صورت انگیزه ای عام، امری مقدس و یک عبادت تلقی شود. همه ی رشته های علوم باید به این صورت دربیاید. ما باید این جرأت را داشته باشیم که فکر کنیم می توانیم نوآوری کنیم.

دانشگاه ها باید به صورت عملی، به علم اهمیت بدهند

دانشگاه ها باید به علم اهمیت بدهند. اهمیت دادن، فقط یک امر قلبی نیست؛ عمل لازم دارد. این عمل، مقدمات و برنامه ریزی و اهتمام شدید لازم دارد. مایه گذاشتن از وقت و امکانات دانشگاه برای هر کار غیر علمی، به طور طبیعی از این اهتمام علمی خواهد کاست. حالا یک وقت آن کار، لازم و در حد ضرورت است، مانعی ندارد؛ اما افراد در آن کارها، به گرایش علمی و حرکت علمی و سازندگی و به دنبالش بالندگی علمی که ما به آن نیاز داریم، لطمه خواهد زد.

نواندیشی و نوآوری علمی در تمام رشته ها، یکی از وظایف مهم دانشگاه ها است

یکی از وظایف مهم دانشگاه ها عبارت است از نواندیشی علمی. مسئله تحجر، فقط بلای محیط های دینی و افکار دینی نیست؛ در همه ی محیط ها، تحجر، ایستایی و پابند بودن به جزمی گرایی هایی که بر انسان تحمیل شده بدون این که منطق درستی به دنبالش باشد یک بلاست. آنچه برای یک محیط علمی و دانشگاهی وظیفه ی آرمانی محسوب می شود، این است که در زمینه ی مسائل علمی، نواندیش باشد؛ معنای واقعی تولید علم این است. تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه ی اول اهمیت است. این را من از این جهت می گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نواندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کل محیط علمی هم هست.


90/7/20::: 11:42 ص